13 juli 2010


RTL Nederland laat video's van YouTube verwijderen

RTL Nederland heeft vandaag enkele video's over VI Oranje van YouTube laten verwijderen. Zo zijn onder andere de Elia-parodie en de ruzie tussen Wilfred Genee en Johan Derksen van afgelopen week wegens "auteursrechtschending" niet meer te zien.

Niet alleen video's die onder het account SigaarSnor zijn geüpload, heeft RTL laten blokkeren. Ook Diegokjes, die iedere dag een compilatie van de uitzendingen van VI Oranje maakte, is getroffen: zijn compilaties van 9 juli en 10 juli zijn niet meer te bekijken.

Waarom RTL ineens tot het blokkeren van de filmpjes is overgegaan én of het bij enkel deze filmpjes blijft of dat RTL alles van VI Oranje (en Voetbal International) wil laten blokkeren, is niet duidelijk. RTL heeft geen specifieke reden gegeven voor de blokkade.

SigaarSnor.blogspot.com betreurt de actie van RTL. In de eerste plaats omdat de blokkade nogal rigoreus is en er niet vooraf contact is gezocht door RTL, maar ook omdat Voetbal International en VI Oranje (en daarmee RTL7) hun succes juist voor een deel te danken hebben aan de online filmpjes. Op YouTube, internetfora en andere websites zijn de filmpjes veel besproken en ze zijn daarmee een goede (gratis) promotie voor de programma's gebleken.


68 opmerkingen:

Anoniem zei

:( Ze moeten juist blij zijn met alle aandacht!

UP zei

Ik weet wel waarom ze die video's eraf laten halen. Ik kijk ook wel eens VI (Oranje) filmpjes of samenvattingen via rtl.nl en dan zit je eerst een minuut naar Guus Meeuwis en de familie manders of zo te gluren voordat je iets ziet.

En aan Youtube verdienen ze geen zak... Dat dus.

ask@me zei

Waarom is de gehele uitzending van zondagavond 10 juli dan niet te zien?

Unknown zei

Up heeft gelijk!

Anoniem zei

Indirect verdienen ze via YouTube natuurlijk wel een zak, namelijk een zak extra kijkers die nieuwsgierig worden naar het programma.

Hoe dan ook is het klote, keek graag naar de fragmenten op deze site!

Maarten zei

Pff, dat zou wel balen zijn als ze alle video's eraf halen. Kijk altijd met veel plezier naar de fragmenten op deze site!

ikke zei

Godverdomme, ik kan RTL vanuit Vlaanderen helemaal niet bekijken.

Anoniem zei

RTL kan wel geld verdienen met reclames op YouTube. Als ze aangeven dat bepaalde content van hun is dan kan gekozen worden voor de optie dat YouTube reclame bij het filmpje plaatst.

Anoniem zei

Sigaarsnor,
heb je zelf al contact gezocht met RTL?

Anoniem zei

http://www.megavideo.com/?d=YA9FFAIO

de laatste live uitzending!

Anoniem zei

RTL is heel dom bezig. Welk programma heeft zo'n gratis promotieteam als Sigaarsnor /diegokjes.

Ongelofelijk domme babyboomerts daar.

Anoniem zei

RTL...Bedankt stelletje zeikerds!

Martijn zei

Zwak van RTL

Johan zei

Dit is natuurlijk not dun. Die notoire ijdeltuiten bij de RTL moeten blij zijn met de aandacht op YouTube wat mede heeft geleid tot de hoge kijkcijfers van VI Oranje.

Die is mijn 43e seizoen in dit smakeloos land en hoewel ik maar een boerenlul uit de Betuwe ben vind ik dit een minachting naar de kijker. Ik ga er weer vandoor, ik moet naar de haararchitect in Nijmegen.

Anoniem zei

RTL schiet zichzelf in de voeten. Van een win-win situatie naar een lose-lose situatie.

Anoniem zei

Commerciëlen snappen er zoals altijd weer weinig van... Ik ben juist meer gaan kijken door de compilaties en stukjes van blogs als deze. (hetzelfde geldt voor de muziek/film industrie trouwens)

Moet je ff nagaan wat alleen de kutscheet van Linda heeft gedaan voor het programma bijvoorbeeld. Filmpje van youtube embed op tig nieuwssites/blogs. Mooie exposure voor rtl/VI, alleen denken ze daar niet aan...

De reden dat hiervoor is gekozen is uiteraard de reclame via de rtl gemist website. Waarschijnlijk heeft Sigaarsnor etc. het aas uitgegooid en denkt rtl nu lekker te gaan vissen... Vooral na het succesje met de wk-uitzendingen.

Alleen werkt internet zo niet, maar daar komen ze toch niet achter want het is niet echt makkelijk meetbaar. En ze zullen ze ook nooit willen meten, omdat waarschijnlijk de afdelingen internet/tv bij RTL apart van elkaar werken... Die gaan beide voor eigen succes en voor de internet afdeling is die te behalen met zulke acties. Hierdoor komt er natuurlijk meer verkeer naar de rtl gemist site maar in feite krijgt VI in totaal 10x minder exposure. Of ze moeten zelf ook werken aan een youtube kanaal... maar dat is nogal nutteloos want dan moet je mensen betalen voor dingen die je nu gratis kreeg :) (en in samenspraak had sigaarsnor etc. in de omschrijving ook een link naar rtl gemist kunnen zetten bijvoorbeeld).

Jammer maar helaas.

Anoniem zei

Ze hebben deze site ook al eens al input gebruikt, hoe kun je daarna dan de nek omdraaien?

Anoniem zei

Zal wel te maken hebben met feit dat ze het programma niet online laten staan. Op vioranje.nl staan de programma's ook niet meer en krijg je melding dat programma maar 1 dag zichtbaar is.

edwin zei

Ja sinds wanneer is dat? Dat je een uitzending nog maar 1 dag kan terugzien :S

Ik wilde die hoogtepunten van maandag nog eens zien, maar dat kan dus niet...

Anoniem zei

Dat RTL als commerciële zender niet uit een grote zak met belastinggeld kan vissen en dus zelf manieren moet vinden om het programma te financieren is te begrijpen. Ik vraag me alleen af of dit de juiste manier is.

Overigens dacht ik altijd dat SigaarSnor 'stiekem' gerund werd door mensen van VI Oranje/Voetbal International, omdat degene die dit weblog bijhouden werkelijk van elke scheet die Johan Derksen & co laat , in wat voor marginaal blad dan ook, kennis heeft...

Wim Heitinga zei

Ik ben Wim Heitinga

Anoniem zei

RTL snapt er weer helemaaaaaaal niets van, zonder deze filmpjes had ik dat pauper programma van ze nooit gevonden!

Anoniem zei

Je kan de uitzendingen niet zien bij RTLgemist, noch bij VIoranje

Anoniem zei

Hulde voor de makers van deze fansite

RTL schaam je !
zielige lui , beetje je eigen fans dwarszitten

Erik zei

Belachelijk, de YouTube filmpjes van SigaarSnor zijn inderdaad zoals je zegt eerder een stimulans geweest voor mensen om het programma te kijken.

Ze droegen bij aan het gevoel dat veel mensen hadden bij het programma, dat toegankelijke. Een veel beter voorbeeld van een 'interactief' crossmediaal programma op de Nederlandse TV dan VI is er niet, en het is / was? nog wel zo'n mooi concept.

Het mooie rollenspel maar ook de totale vrijheid om alles en iedereen, inclusief de sponsors, af te kraken. Maar vooral ook door het antwoorden op kijkersvragen (van vragenstellers met namen als A.F. Trekken) en het noemen van sites die over het programma gaan en bijvoorbeeld de Johan Derksen bingo (gemaakt door internetfans van het programma) had je échte interactie met de kijker. Op een manier die je bij eigenlijk geen enkel ander programma terugziet.

Wim Heitinga zei

Dat zeg ik (Wim Heitinga)...

Anoniem zei

Ik ben dat programma pas gaan kijken nadat ik de Sigaar-fragmenten had gezien.
Sneue boel daar bij RTL...

Wim Heitinga zei

Ik ben de echte Wim Heitinga

Kees kachel zei

Uit mn stekker om dit! RTL :@

GS zei

Smile http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/07/rtl_sloopt_sigaarblog.html

De moeder van Wim Heitinga zei

Wim, kom je eten?

Anoniem zei

De beelden zijn dan ook eigendom van RTL! Vieze steeldief!

Anoniem zei

UP heeft deels gelijk, maar geloof nooit dat de reclame-inkomsten via de website van RTL nu ineens explosief gaan stijgen. Het aantal kijkers wat zich heeft weten te binden aan Voetbal International (VI Oranje) is mede te danken aan de zijkanalen zoals dit blog. Uiteraard kan RTL het op rechten e.d. gooien en daarom de filmpjes laten verwijderen, maar een beetje flauw is het wel. Wellicht zijn ze tevreden met het aantal kijkers nu en heeft het 'gedoogbeleid' voldoende opgeleverd. Het blijkt maar; er is altijd wel een baas, bovenbaas (oftewel er is altijd wel een grotere zeiksnor te vinden = RTL).

Wim Heitinga zei

De anderen zijn nep. Ík ben de echte Wim Heitinga

Anoniem zei

ikke zei: "Godverdomme, ik kan RTL vanuit Vlaanderen helemaal niet bekijken." <= Dat dus.

This is the end.

Unknown zei

Sterkte! We staan aan jouw kant. Ik kom hier regelmatig

Wim Heitinga zei

Zoals ik al zei.Ik ben de echte Wim Heitinga

jacobz zei

Erg triest van RTL

CC zei

Sigaarsnor zet zo'n beetje gratis en voor niets de hele multi channel marketing op voor RTL en wordt op deze wijze bedankt?

RTL kan nog véél leren van deze aanpak

Anoniem zei

Jullie staan op GEENSTIJL !!

Proficiat sigaarsnor !!

Wel mooi kudt dat RTL 7 zo met fan's van het programma omgaat..

Anoniem zei

Wat maakt dat nou uit? dit is ja toch een kudt saidt!!

SigaarSnor zei

Even een reactie op een aantal vragen/opmerkingen hierboven:

@Anoniem (13-07-10 23:27): Er is inmiddels contact gezocht met RTL, hopelijk komt er een reactie en is er een oplossing mogelijk.

@Anoniem (14-07-10 23:32): Dat VI Oranje steeds maar één dag online stond én alleen in Nederland te bekijken was, komt door de FIFA. In het programma werden WK-beelden getoond en blijkbaar waren de rechten zo geregeld dat RTL die alleen in Nederland en niet blijvend online mocht tonen. Oude afleveringen van Voetbal International zijn bijvoorbeeld nog wel gewoon te bekijken via RTL Gemist.

@Anoniem (15-07-10 11:32): De SigaarSnor-blog staat inderdaad los van RTL/Voetbal International/VI Oranje. Het is een site vóór en dóór fans.

Oh, en: welkom op deze blog, Wim Heitinga!

De echte Wim Heitinga zei

En ja hoor het is weer zover... die marginale bloggers van die pubersite geenstijl plaatsen weer een linkje naar een reaguurveld en iedereen denkt zich maar weer Wim Heitinga te mogen noemen. Zoals gebruikelijk moet ik dit weer corrigeren dus ik ben speciaal uit mijn moestuin gekomen om hier te melden dat ik de enige originele Wim Heitinga ben, zoals gewoonlijk plaats ik hieronder weer mijn unieke verificatie code waarmee ik bewijs dat ik de echte ben. VG54825TS

Mvg,

Wim Heitinga

jan zei

Mijn moeder is VIoranje gaan kijken door de youtube filmpjes die ik haar stuurde. En ze heeft echt een bloedhekel aan voetbal

Burç zei

Zonde, zonder Sigaar Snor word ik eerlijk gezegd nooit zo geprikkeld om de uitzending van Vi te kijken. Na de fragmenten van deze kerel ga ik juist de afleveringen checken.

RTL bestaat dus alleen uit gekken die niet weten hoe het internet precies werkt. Net als platenmaatschappijen die hun videoclips niet embed-baar maken. Het is juist reclame voor je eigen content. Doe je ogen eens open voor het internet.

Burç

ShareCash Review zei

In de eerste uitzendingen van VI Oranje had RTL 7 een behoorlijk laag kijkcijfers mede dankzij Sigaar-Snor is dit behoorlijk opgekrikt, ik snap dus werkelijk niets van deze actie. Maar ja, RTL moet het zelf weten, als je zulke slechte programma's maakt als "met je sterretje op het ijs" en weet ik wat allemaal dan zijn acties als deze ineens wel heel logisch, doch triest.

Wel goed dat deze blog aandacht van GeenStijl krijgt, dat verdienen jullie.

Anoniem zei

Hosten in china dan maar? Goedkoper en krijgen ze met geen mogelijkheid offline. Wel beetje traag.

Anoniem zei

domme rtl

Anoniem zei

rtl7 keek ik nooit naar maar van Derksen heb ik er niet een gemist.De meuk die ze normaal uitzenden ben ik niet benieuwd naar.

Wim Heitinga zei

Plaats die filmpjes gewoon op Dumpert.nl.

En voor iedereen die claimt Wim Heitinga te zijn, opzouten!! Ik ben de enige echte!!

Anoniem zei

Ik ben de anonieme buurman van Wim Heitinga, ik zag hem vanmiddag, iets voor 14.00 uur in zijn moestuin...

Anoniem zei

Beste SigaarSnor,

Ik heb gelukkig nog geen filmpjes die door RTL zijn verwijderd. Ik hoop ook dat het nooit zal gebeuren! Geenstijl.nl heeft ook al een stukje geschreven! In dat stukje staat overigens ook mijn filmpje XD. Ik steun je en ik hoop dat dit eenmalig blijkt te zijn. Anders verkrachten ze hun eigen fans!

Groeten, Superbeelden.

PS: Sinds kort ben ik ook weer actief met VI Oranje/Voetal International beelden op mijn kanaal!

Diegokjes zei

We zijn nu aan het wachten op een reactie van RTL wat wel en wat niet mag aangezien niet alle filmpjes weggehaald zijn.

Van Sigaarsnor en mijzelf (diegokjes)zijn filmpjes verwijderd mede om de reden dat ik van alle afleveringen van VI Oranje online heb gezet. Dit niet om RTL te pesten, maar mede om het feit dat mensen in het buitenland de uitzendingen niet kunnen zien, ook niet online !Daarnaast zitten er ook geen Nos of Fifa beelden in zoals ook wel gezegd wordt.
Mocht er een reactie komen van RTL dan zullen we dat uiteraard hier melden.
Voorlopig zijn de meeste fragmenten nog te zien, dus ik zou zeggen kijken mensen...

Anoniem zei

ik heb RTL gemailed en gevraagd 'waarom?'
dit was hun antwoord:

Beste kijker,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Dit heeft te maken met rechten die op beelden van de wedstrijd rusten,
als eigenaar van het programma is RTL anders strafbaar.

Wij wensen u nog veel kijkplezier bij RTL!

Met vriendelijke groet,

RTL Nederland

Publieksservice



aldus RTL
groet
M

Anoniem zei

Ik ben benieuwd of RTL nu ook alle cartoons uit het AD gaat knippen. Ik berg gauw mijn oude kranten wat beter op in ieder geval, mij pakken ze niet.

Anoniem zei

@martin: dan ben ik benieuwd welke beelden van de wedstrijd er in het nagespeelde 'webcamincident' zitten bijvoorbeeld....

Superbeelden zei

Ik hoop dat RTL het hier gewoon bij laat! Ze moeten niet kinderachtig gaan doen. Dit is niet slim van RTL. De fans zijn hier niet blij mee dat is nu duidelijk. Gelukkig hebben we mensen als SigaarSnor en Diegokjes! VI Oranje heeft veel fans te danken aan deze blog van SigaarSnor. Dit is erg slechte publiciteit voor RTL (geenstijl, dumpert, sigaarsnor) dus ik denk dat ze het hierbij laten. Zo niet? Dan ga ik zeker actie voeren! Ik heb zelf ook veel superbeelden van VI Oranje maar eerlijk is eerlijk Sigaarsnor is heer en meester. En trouwens misschien gaan ze ook mijn filmpjes verwijderen. Ze gaan toch geen gratis reclame verwijderen? En dan ook nog zonder een verklaring te geven aan de fans! Dit is not dun!


Ik hoop dat ze het hierbij laten!
Ik steun je SigaarSnor!

Groeten Superbeelden

OranjeEINS zei

Mooi dat Geenstijl naar aanleiding van deze blogpost ook aandacht besteed aan de verwijderde filmpjes van VI/VI Oranje. Zo krijg je veel exposure voor deze gebeurtenissen en de verwijderde filmpjes staan direct op dumpert.nl :)

Ik ook hoop dat RTL het hierbij zal laten en ik ben benieuwd wat de communicatie tussen SigaarSnor en RTL op gaat leveren.

OranjeEINS zei

Ai ik heb zie ik nu een auteursrechtenclaim van de FIFA aan m'n broek :(

Anoniem zei

Beetje jammer die actie van RTL. Ik ben namelijk zo iemand die door de compilaties op youtube juist het programma is gaan volgen.

Anoniem zei

FUCKING TRIEST DERKSEN EN CO ZIJN GEWELDIGGGG PURER ENTERTAINMENT

Eric zei

Domme actie van RTL Netherlands (LOL), ik heb beide compilatieafleveringen op DVD-recorder, als ik ze op een dvd zet en die online op de torrensites (btjunkie, isohunt) zet staat de boel toch ook online...maar wtf maakt dat uit: dit hele vi-oranje is een supersucces geworden, gun de fans dan dit soort sites! RTL: denk nou 's logisch na man: hoeveel hits heeft een youtube-filmpje en hoeveel mensen raken door dit soort filmpjes enthousiast(er) over Johan, Rene en Wilfred? Oude media word wakker! ;-)

Mss kan RTL Ask Jeeves (zullen ze nog met deze zoekmachine werken mss?)....uh...GOOGLE 's checken hoeveel positieve response op youtube en sigaarsnor te vinden is.

THINK.

Eric (met een C dus..) zei

Even een 2de reactie:

Ik ben het ook volledig eens met de reactie van "Erik" van 15-07: de sponsors worden ergens ook belanchelijk gemaakt (yup yup jupiler etc...) of door overdreven positief te zijn over de sponsors, het programma had kijkersvragen en de site sigaarsnor (en zelfs de BINGO's werden genoemd).
Sorry hoor maar de NOS is wel heel erg bleekjes en ongeinspireerd overgekomen tijdens dit WK.
RTL: jullie hebben het SUPER gedaan met minder middelen.Johan en co. namen zelfs hun eigen sponsors mee LOL.
Kom op: ga verder niet moeilijk doen over content-rechten, wees blij met de gratis exposure.
Wat betreft WK-rechten kan ik inkomen: nou, dan laat sigaarsnor/diego die er toch uit?
Kom op!

Erik schreef:

Het mooie rollenspel maar ook de totale vrijheid om alles en iedereen, inclusief de sponsors, af te kraken. Maar vooral ook door het antwoorden op kijkersvragen (van vragenstellers met namen als A.F. Trekken) en het noemen van sites die over het programma gaan en bijvoorbeeld de Johan Derksen bingo (gemaakt door internetfans van het programma) had je échte interactie met de kijker. Op een manier die je bij eigenlijk geen enkel ander programma terugziet.

Anoniem zei

Ongelooflijk zielig. Die hebben geen kaas gegeten van het moderne multimediale landschap.

Coco zei

SigaarSnor, please doe er iets aan!!!!
Ik woon in USA en heb me zo op de EK verheugd en vooral op het programma VI-Oranje.
Het is zo teleurstellend dat je je eigen landgenoten niet mag zien voetballen via SigaarSnor/Uitzending Gemist in het belangrijke EK-toernooi.
Kan er iets geregeld worden? Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hevig teleurgesteld is.
Ik weet nog niet zeker of alle wedstrijden op ESPN2 uitgezonden worden. Zeker is dat de openingswedstrijd uitgezonden wordt en de rest is maar afwachten.
Diep teleurgesteld Coco.

SigaarSnor zei

@Coco: Uitzendingen van VI Oranje kun je in het buitenland wel terugzien door (binnen 24 uur na uitzending) het programma te downloaden via de .mp4-link. Een andere optie is goochelen met een Nederlandse proxy, maar ik weet zelf niet hoe dat precies werkt. Kan je daar dus niet mee verder helpen helaas.

Coco zei

Alvast bedankt Sigaarsnor. Ik ga dadelijk proberen en zal je laten weten of het gelukt is.

Anoniem zei

Een typisch geval van regelneukerij

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link