25 oktober 2016


Sylvana Simons: ''Aapje-uitspraak was racistisch en seksistisch''

Sylvana Simons heeft Johan Derksen een brief geschreven naar aanleiding van de tv-uitzending van Voetbal Inside gisteravond. Johan Derksen beweerde dat de politica ''zo trots als een aapje'' zou zijn na het besluit van RTL om Zwarte Piet voortaan uit beeld te houden.

''Via via bereikte mij het nieuws dat je gisteravond weer uitgebreid je gecultiveerde racisme en seksisme hebt laten gelden aan tafel met je collega's.'', begint Sylvana Simons haar brief aan Johan Derksen.

Sylvana Simons blikt in de brief terug op de uitzending: ''Naar aanleiding van het besluit van jouw broodheer RTL om voortaan geen racistische karikaturen meer in te zetten als hulpje van Sinterklaas, moest het je toch van het hart: het ALLER-ERGSTE aan deze hele kwestie was toch wel de gedachte dat er ergens een vrouw, zwart ook nog, enige vorm van geluk ervaart, laat staan aan iets heuglijks als het terugdringen van racisme en koloniale stereotypering tijdens een volksfeest voor.''

Ze vindt dat Johan Derksen, die vandaag in een reactie aangaf haar niet te hebben willen kwetsen, niet met het verstand praat maar met zijn onderbuik. ''Brein uit, onderbuik aan. Gebruikmakend van je (inmiddels voorspelbare) beperkte vocabulaire liet je de natie weten dat deze hele affaire mij persoonlijk valt aan te rekenen. Als ik, samen met mijn 'enge clubje' van DENK, niet zo had lopen zeiken, was het nooit zover gekomen.''

Sylvana Simons ontkent echter dat zij de eer verdient voor het schrappen van Zwarte Piet bij RTL. ''Al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw is er protest tegen 'Zwarte' Piet. Nee beste Johan, door mij zo in het zonnetje te zetten ga je voorbij aan de vele dappere vrouwen en mannen die al jarenlang de xenofobe opinie trotseren en soms met gevaar voor eigen leven opkomen voor het recht van álle Nederlanders op een racismevrij kinderfeest.'' Ze vindt dat Johan Derksen de Educatieve Maatregel Discriminatie verdient. ''Racisme vormt een hardnekkig probleem in onze samenleving. In onze ketenaanpak discriminatie pleit ik, samen met mijn partij, dan ook voor een uitgebreide aanpak: van preventie, tot straf. Preventie is voor jou te laat. Maar misschien helpt één van de punten uit onze ketenaanpak bij jou nog wél. De Educatieve Maatregel Discriminatie lijkt voor jou ontworpen. Geïnspireerd door het principe zoals we dat kennen wanneer mensen zich in het verkeer misdragen, word je uitgedaagd om je discriminerende gedrag te toetsen aan de werkelijkheid.''

Aan het einde van de brief nodigt ze Johan Derksen uit om een dag met haar mee te lopen. Sylvana Simons: ''In het kader van deze maatregel nodig ik je dan ook graag uit om een dagje mee te lopen met mijn partij in het hart van de Nederlandse democratie. Zodat je met eigen ogen kunt zien hoe 'eng' we nou eigenlijk zijn. Je bent van harte welkom. En omdat jij het bent, zal ik dan bij wijze van toenadering en uitzondering als een braaf meisje, zwart ook nog, koffie voor je halen. Hoewel ik denk dat je liever een sigaar hebt. Geen probleem. Gaan we regelen.''


Voetbal Inside - ''Sylvana Simons is zo trots...


3 opmerkingen:

Anoniem zei

kapper sylvana heeft commentaar op andermans vocabulair, dat komt goed uit want ik vraag me al tijden af; wat is het nederlands woord ook alweer voor tondeuse? sylv stuur jij antwoord op?

Anoniem zei

Moeten we nou echt steeds aandacht aan dat jankende wijf en dat Erdogankliekje geven? Ze kan beter gewoon weer Sylvana's Soul gaan presenteren bij een muziekzender, dan heb ik geen last meer van d'r.

Anoniem zei

selectief verontwaardigd aapje...

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link