06 november 2017


Column: Willem van Hanegem: ''PSV heeft volop tekortkomingen''

Er zijn mensen die mij nog wel eens vragen naar columns uit de maand augustus. Daarin gaf ik aan dat PSV achter zou blijven bij Ajax en Feyenoord. In de praktijk is daar helemaal geen sprake van, het is zelfs compleet andersom. Dat vind ik verrassend, anders had ik dat in augustus ook niet verklaard natuurlijk.

Bij PSV zie ik wekelijks nog volop tekortkomingen, ook gisteren tegen FC Twente. Dat is niet om mijn gelijk te halen, maar het kwartje kan daar ook zomaar een paar keer de andere kant opvallen. Het gaat mij te ver om te zeggen dat ze in Eindhoven in één rechte lijn naar de landstitel gaan.

Gisteren had het makkelijk verkeerd kunnen aflopen. Ik zag de afgelopen weken overal René Hake opduiken in de media. De trainer die bij FC Twente het veld moest ruimen voor Gertjan Verbeek en dat oneerlijk vond. Ik kreeg daar een vreemd gevoel bij, omdat de media het wel heel erg met hem eens leken te zijn. Maar diezelfde Hake verloor gewoon thuis van VVV, uit bij Sparta, uit bij FC Groningen, uit bij Willem II. Dan kun je ontslag zielig vinden, maar in de voetballerij is het dan toch niet ongebruikelijk als een trainer het veld moet ruimen? Of Verbeek dan de oplossing is, weet ik niet. Hij is overal weggestuurd. Maar zijn start was in elk geval veelbelovend.

Bij Ajax moet er wel iets gaan veranderen. Kasper Dolberg stond weer in de punt en dat begrijp ik wel. Hij was toch ook de eerste spits in Amsterdam? Oké, Ajax won met Klaas-Jan Huntelaar in de punt van de aanval een paar wedstrijden op een rij, maar Dolberg is gewoon een geweldige speler. Die hoort niet op de bank en zeker niet heel lang.

Datzelfde geldt voor Frenkie de Jong. Die kan het spel versnellen, maar daar denkt Marcel Keizer vooralsnog anders over. Geloof me, De Jong kan dit Ajax echt beter maken. Alles vooruit spelen en alles ook nog eens op de juiste snelheid, dat is wat die ploeg juist nodig heeft.

Wat Feyenoord nu nodig heeft, is doelpunten. Althans, dat lees ik overal uit de monden van de spelers en de trainer. Maar ze stonden voor tegen Roda JC, Sjachtar Donetsk en ADO Den Haag en telkens kwamen de tegenstanders met twee vingers in de neus terug. Tegen Sjachtar was dat misschien nog te verklaren, want die hebben met Fred, Bernard en Marlos drie geweldige Brazilianen in huis. Maar Roda JC? Kom op, zeg. Die ploeg is zo matig, dat geloof je bijna niet.

En ook van ADO Den Haag moet Feyenoord gewoon winnen. Maar die 1-1, waar Haps en Vilhena zich lieten ringeloren op slag van rust, en die 2-1, waar Jones alweer helemaal mis zat, dat kan eigenlijk helemaal niet op dit niveau. Die goal van Aaron Meijers was schitterend natuurlijk, dat was een momentje voor de fijnproever. Maar dat verdedigende gestuntel, ongelooflijk.

Een ander iets om bij stil te staan voor de liefhebbers, is wat er op Woudestein bij Excelsior gebeurt. Trainer Mitchell van der Gaag levert daar een geweldige prestatie. Dat middenveld met Ryan Koolwijk, Luigi Bruins en Hicham Faik, daar geniet ik momenteel meer van dan dezelfde linies bij de topclubs Ajax, Feyenoord en PSV.

Willem van Hanegem.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link