12 februari 2018


Column: ''Minimalistisch. Dát is PSV.''

Algemeen Dagblad-columnist en Sparta-supporter Hugo Borst geloofde zaterdagavond op Het Kasteel even in een stunt tegen koploper PSV, maar die stunt kwam er niet. ,,Minimalistisch. Dát is PSV."

Vooraf geloofde iedere Spartaan die ik ken in een stunt. Ik ook. In de kleedkamer, op de tribune dachten we: PSV is te pakken. Tijdens de wedstrijd knikten we al snel naar elkaar: zie je wel, het is niet veel, geluk houdt een keer op.

Niemand was bang voor ze.

En toch scoorden ze.

Niemand had ontzag voor PSV.

En toch wonnen ze.

Of misschien juist daarom wonnen ze.

En met één doelpunt verschil. Misschien wel ­expres, wie zal het zeggen.

Hoe moet je hun kampioensvoetbal noemen? Ik zocht na de wedstrijd naarstig naar de juiste woorden. Nu was ik deze week naar Art Rotterdam geweest en ik had een werkje gekocht van Mario De Brabandere, een geweldige Belgische kunstenaar die in kluizenaarschap leeft. Het is een overzichtelijk olieverfschilderij van bescheiden afmetingen. Een vierkant, gebroken wit met een zwarte cirkel in het midden. Modernekunst-hater Thierry Baudet zou ervan gaan schelden of overgeven – zo sterk is het werk van De Brabandere dus. De kunstenaar zegt met héél weinig héél veel. Hij werkt doelmatig, conceptueel, minimalistisch.

Ja!

Minimalistisch. Dát is PSV.

Succes heeft vele gedaantes. Toch? Wint Barcelona een prijs, dan kwijlen we. Wint Feyenoord een landstitel, dan prijzen we het collectief. Als PSV in april triomfeert, dan wordt dat het kampioenschap van het minimalisme. PSV hanteert een doelmatig concept. Het wordt de winst van het minimalisme.

Dat laatste riep ik bij de kleedkamers naar doelman Jeroen Zoet. ,,De winst van het minimalisme!’’ Hij reageerde als door een adder gebeten. ,,Nou en?!’’

De doelman begreep me niet. Boven, in Sparta’s bestuurskamer, nam algemeen directeur Toon Gerbrands mijn kwalificatie gelukkig wel meteen als compliment op. Ik heb niet alleen respect gekregen voor het doelmatige concept, ik zie zelfs een zekere schoonheid in het uitgebeende, dat ­minimalistische.

Maar woensdagavond ga ik wel naar Roger Federer kijken. Hij is de Donald Judd van het tennis. Dat zal Jeroen Zoet vast met me eens zijn.


Hugo Borst.




Lees ook het andere voetbalnieuws van vandaag terug op SigaarSnor!
- Uitzending Studio Voetbal van 11-02-2018 trekt 732.000 kijkers



Lees ook het andere voetbalnieuws van gisteren terug op SigaarSnor!
- Sven Kramer voor derde keer op rij olympisch kampioen 5.000 meter
- Hélène Hendriks: ''Ik ben blij dat ik tieten héb!''


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link