05 februari 2018


Column: ''Stop alsjeblieft met de hysterie over René van der Gijp''

Algemeen Dagblad-columnist Hugo Borst vindt het gek dat bij De Luizenmoeder wel politiek incorrecte grappen gemaakt mogen worden, maar bij Voetbal Inside niet.

Ik schiet graag in de lach, maar de meeste professionele grappenmakers vind ik totaal niet leuk. Mannen die het er een beetje bij doen, zoals Geer & Goor, alsmede Johan Derksen en René van der Gijp werken wel op mijn lachspieren. Maar dat ik van hun opwellingen, running gags, platheid, voorspelbare en seksistische grapjes geniet maakt me, begrijp ik, een immoreel mens.

Gijpie gaat voortaan door het leven als Renate. Vrijdagavond zat hij in een jurk en een blonde pruik in Voetbal Inside. Ik ben veel beter van hem gewend, het was een van zijn flauwste grappen ever. Maar dat organisaties als het COC en Transgender Netwerk Nederland zo op tilt slaan vind ik overdreven en ook nog eens doodeng. Want zij vinden dat de geldschieters van Voetbal Inside zich moeten terugtrekken, opdat de stekker uit de bijzondere voetbalpraatshow gaat. Ook politieke partijen (PvdA en GroenLinks) pleiten daarvoor.

Onlangs riep documentairemaker Sunny Bergman iets dergelijks over Voetbal Inside, met Sylvana Simons in haar spoor. Omdat de dames opmerkingen van Van der Gijp en Derksen als homofoob, seksistisch en racistisch beschouwen, zouden de sponsors van het programma zich moeten terugtrekken.

We leven in verwarrende tijden. De Luizenmoeder scoort astronomische kijkcijfers. De acteurs van de comedy op NPO 3 mogen wel politiek incorrecte grappen maken, de plaaggeest Gijp en de provocateur Derksen niet, die verdienen een beroepsverbod.

Willen we in Nederland serieus die kant op? Tv-programma’s als Voetbal Inside verbieden zoals in allerlei buitenlanden grappen worden verboden? Zou Nederland daar minder homofoob van worden? Zullen we stoppen met de hysterie? In een vrij land verbied je moord, diefstal en seksueel misbruik, maar foute grappen toch niet?

Ik heb vrienden en collega’s die zijn afgehaakt bij het RTL 7-programma dat in 2011 de Televizier Ring won. Ze vinden Van der Gijp en Derksen kwetsende en platvloerse mannen. Dat lijkt me de beste oplossing. Vind je het afschuwelijk, dan zap je weg. Dan kijk je gewoon niet. Ik doe het wel, ik ben dol op de plaaggeest en de provocateur. Meestal zijn ze namelijk heel grappig. Maar ik geef toe: smaken verschillen.

Hugo Borst.



Lees ook het andere voetbalnieuws van vandaag terug op SigaarSnor!
- Uitzending Studio Voetbal van 04-02-2018 trekt 619.000 kijkers




Lees ook het andere voetbalnieuws van gisteren terug op SigaarSnor!
- Johan Derksen: ''Wat RTL ervan vindt, is het laatste dat mij interesseert''
- RTL in gesprek met Voetbal Inside-mannen na 'transfobe' grap Van der Gijp


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link